2009-04-02

Flirta med en riddare

I kväll tänker jag charma barnen och servera soppa. Inte en chans tänker du, hon ljuger, barn och soppa brukar sällan bli en klockren träff. Emil är väl den enda unge i världshistorien som fastnat i en soppskål. Hemligheten för klang och jubel är att flirta in sig med en fattig riddare. Veckans torra bröd försvinner och kokos plus banan sätter smaken.

Soppan fylld med diverse rotfrukter, får sting av ingefära och sweet chili och kompletteras med kyckling eller lax. Att barnen mest sörplar i sig buljongen får räcka.
Låt riddarna komma in!

5 kommentarer:

  1. Jag har jobbat på förskola och i förskoleklass i många år och det som barnen åt mycket av så var det soppa. Tyckte de inte om grönsakerna el dyl så åt de buljongen och om det var köttfärs i så kunde de nästan inte sluta äta och spenatsoppa var också populärt.
    Så barn-hjärta-soppa=sant.
    Marianne

    SvaraRadera
  2. Mina barn gillar också soppa, den yngstes favorit mat är potatissoppa.

    SvaraRadera
  3. Det är nog mest mina som är lite soppkänsliga. Men de gillar buljongen och så är slätmixat betydligt lättare. Men riddarna är ändå i topp.

    SvaraRadera
  4. Fattiga riddare är ett önskemellis när jag hämtar barnbarnen på skolan och då går det med sånt bröd de inte äter som smörgås. För att inte tala om yngste sonen, 23 år, han säger aldrig nej till fattiga riddare.

    SvaraRadera
  5. Min dotter, nu 13, har alltid gillat soppa. När hon var 4-5 stod linssoppa ofta på önskelistan, numera avstår hon helst den, men vill ofta ha hemgjord tomatsoppa, potatis-lökdito eller fisksoppa med aioli. Det är faktiskt så, att hon ofta ber om just nån av dessa ifall man frågar vad hon skulle vilja äta till middag. Oftast tar hon inte ens bröd till, och efterrätt brukar hon inte orka, eftersom hon blir så mätt. Det där att barn inte gillar soppa är en lika stor myt som att de inte gillar grönsaker.

    SvaraRadera