2010-01-28

Supermat

Det är lätt att snöa in på närodlat när man tänker i säsong. Tänk säsong även på avstånd. Vill du göra kroppen glad, bjud på en sallad med apelsiner och granatäpple. Bägge är just nu i sin bästa form och smakar mer än ljuvligt. Mortlade kardemummakärnor på toppen är ett måste.

Tyvärr har jag inget bra tips på hur man på ett enkelt sätt pillar ut kärnorna ur granatäpplet. Det är bara att bryta isär så mycket som möjligt och börja plocket. Om man inte gör som som mitt tips från Tensta.

Tensta-tips:
Krama äpplet hårt och länge. Gör ett hål, stick in ett sugrör och drick!

Kärnorna passar lika bra i maten. Gör en "supermatsmacka" med avokado, färskost och granatäpple.

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Ett enklare sätt att få ut kärnorna ur granatäplet är att dela det som "vanligt",sedan vända på steken och banka på skalet med exepelvis en träslev...detta gör man förstås enklast över någon slags bunke...:)Kul och småbrutalt sätt att få ut mycket kärnor utan pillandet!

    SvaraRadera
  2. Jag lärde mig att snitta skalet försiktigt, sänka ner hela fukten i en bunke med kallt vatten och skala/pilla ur kärnora där. De sjunker till botten av skålen och skal plus det gula "skinnet" mellan kärnorna flyter upp till ytan. /Kajsa

    SvaraRadera
  3. Mums det där såg GRYMT gott ut!!

    I helgen ska jag nog laga mitt livs lyxigaste middag någonsin. Det värsta är att jag inte ens vet om det blir gott! Vi ska nämligen kocka ihop en 9 rätters smakmeny med bla ostron, (aldrig ätit) blåmusslor (aldrig ätit) gåslever (aldrig ätit) ja du fattar, hihi...men kul blir det. Bara jag inte förgiftar någon med de blommor som jag ska ha i desserten, hur det går med allt lovar jag att blogga om=)

    trevlig helg! Kram Erica

    SvaraRadera
  4. Vet inte om man på mitt sätt går miste om viss smak eller nyttiga ämnen, men detta sätt är det absolut bästa för att få ur granatäppelkärnor utan stänk:

    Dela på hälften och vänd ut och in på halvan i en skål med ljummet vatten (under vattnet alltså). Plocka ur kärnorna som faller ner i vattnet och sen är det bara att hälla upp i en sil/durkslag.

    SvaraRadera
  5. Vattentricket låter lovande om man inte förlorar saft och smak. Jag måste prova. Lyxmiddagen såg fantastisk ut jag kollade på bloggen. Men vilka blommor var det och hur blev desserten?

    SvaraRadera
  6. Jag brukar banka med en träslev på hela granatäpplet så det blir mjukt sedan dela den i 2 delar. Lägger in i en plastpåse delarna och kärnar ur med en tesked. Använder jag inte allt så fryser jag ner de som blir över i plastpåsen.

    SvaraRadera