2009-12-01

Köttbullefabriken

Sätt omgivningen i rullning och vik en kväll för julens mest älskade bulle. Alla hjälper till när vi startar massproduktion av köttbullar. Få saker skapar samma rysning av välbehag som att öppna frysen och plocka fram sina egenproducerade favoritbullar. Rulla, stek och frys är mitt motto.
I år satsar jag på en klassisk jul och gör köttbullar därefter. Möjligen kan det smita med lite svamp och rosmarin i några.

Här är någon tips för en framgångsrik köttbullefabrik:

• Bra musik är ett måste. Det ger ett mycket bättre knyck i rullningen.

• Skölj händerna i varmt vatten då och då om färsen fastnar.

• Tröttnar du på att stekpannan, använd ugnen istället. Sätt den på 250 grader, smält lite fett i en långpanna och lägg i köttbullarna. Stek i 8-12 minuter och vänd dem några gånger under tiden.

• Tröttnar du på allt vad stekning heter, styckfrys bullarna ostekta och stek dem klara på julafton

Det fina med köttbullefabriken är att den även fixar kvällens middag: Nystekta köttbullar med äppel -och rödlökssallad. Varsågoda.

3 kommentarer:

  1. hejsan! Nu är jag här och tassar igen;=) Mums vad gott! jag bloggar också mycket om mat, idag har jag bla lagt upp receptet på min absoluta favorit smörgåstårta!Ville mest önska en trevlig kväll! Och säga att jag bytt bloggadress...den nya är mycket bättre!!! KRAM
    /Erica

    SvaraRadera
  2. Tack för inspirationen, det är nog dags för en köttbulls-fabriks-kväll här hemma snart.

    SvaraRadera
  3. Det ser fantastiskt ut! Du lägger inte ut några recept på bloggen vad jag har märkt. Blir så nyfiken på hur du gör :D

    SvaraRadera