2009-03-20

Full frys


Den enda som blir full hos mig i helgen är frysen. Jag har lovat barnen att baka bullar och vi talar storbak. Och full frys.

Innan dess är det fredagsmiddag i flygande fläng.

Med jackan fortfarande på: Sätt ugnen på 175 grader. Cocktailtomater, två eller tre plastbyttor ekologiska för att de smakar bäst, läggs hela i en ugnsform (ta en stor form så pastan ryms i samma och du slipper en extra att diska). Häll på minst en halv deciliter olivolja, flingsalt och två till tre tunt skivade vitlöksklyftor. In i ugnen tills de blir mjuka. 
Jackan i en hög på golvet (och blir garanterat liggande till nästa dag) och jag kan tänka mig ett glas vin.

När tomaterna mjuknat, blandas de direkt i formen med pasta, minst en kruka basilika, ruskigt mycket grovriven parmesan av Änglamarkstyp, plus salt och peppar. Det här är Italien när det är som bäst. Tillbehör? Men snälla det får ni faktiskt välja själva. Jag kan inte fixa allt. Kram och trevlig helg.

Här är recptet på 

3 kommentarer:

  1. Det är också väldigt gott att steka körsbärstomaterna i bra olivolja med en finhackad vitlöksklyfta, rosmarin och lite råsocker!
    Bengan

    SvaraRadera
  2. Ingen kommentar men en fråga: jag älskar tomatsmak i alla former och då menar jag TOMAT, inte den smak på s k tomater från t ex Holland eller Spanien jag köper i butiken. Men däremot, om jag gör enl. dina recept och grillar eller ugnsbakar så smakar dessa totalt smaklösa tomater ljuvligt, hur kommer detta sig???? Det är ju samma sak med hela tomater på burk eller soltorkade som också smakar mycket mer, jag fattar ingentin????

    Anders

    SvaraRadera
  3. Grillar, steker eller ugnsbakar du förstärks smaken av värmen och att det naturligt söta i tomaterna koncentreras. För de soltorkade gäller sammas sak, smaken koncentreras, men när det gäller burktomater vet jag faktiskt inte. Är det någon annan som har ett bra svar?

    SvaraRadera