2009-03-17

Äkta vara

Färdig tacokrydda, tack, men nej tack. På fem minuter gör jag en egen tacoblandning, helt fri från konstiga E-nummer. När det fuskas och trixas med maten, väljer jag på äkta vara.

Hemkört är inte svårare, men du måste ta rätt genvägar i köket. Ekotomat på burk blandat med mjölk och crème fraiche gör att du kan glömma bechamelsåsen. Tacokryddad köttfärs, tomatröra och pasta ger en helt ny dimension åt lasagnen.  Tillagning på tio minuter blankt och resten av tiden sköter ugnen. God middag!

7 kommentarer:

  1. Jag ääääälskar lasagne och gör enligt min mammas gamla recept vilket innefattar bechamelsås. Men jag ska absolut testa ditt förslag! Låter smaskens, fin bild förresten :)

    SvaraRadera
  2. Det är smaskens, jag lovar. Jag gillar enkelheten och att det är lätt att lägga till nya ingredienser. Uteslut burktomaterna och rör ner finhackade soltorkade tomater tillsammans med riven parmesan.

    SvaraRadera
  3. Jag hittade din blogg i går och jag måste bara säga att den är otroligt intressant och rolig att läsa. Mängder av bra inspiration! :)

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du gillar den, tack, tack. Passar på att fråga om det är något speciellt du vill ha mer av eller något som saknas?

    SvaraRadera
  5. Egen tacokrydda helt fri från E-nummer? Det stämmer ju inte eftersom den innehåller buljong och buljong innehåller bl.a. E621 som är den värsta av alla smakförstärkare. I Den hemlige kocken kan man läsa "...E621 kan ge upphov till överkänslighet i form av huvudvärk, svettningar, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vi intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för småbarn..."

    SvaraRadera
  6. Hej Camilla,
    Min egen tacokrydda gör jag med ekologisk lantbuljong, helt utan konstiga E. Jag borde kanske varit tydligare med det i min beskrivning. I receptet som jag länkar till finns ett litet grönt klöver som talar om att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ. Tack för en bra kommentar.

    SvaraRadera
  7. tusen tack för Hemlagad Tacokrydda. Den måste jag absolut prova att göra.

    Ha en fin dag,
    Nadja

    SvaraRadera