2009-03-19

Kvällens date

I kväll har jag en het date med en av mina knöligaste vänner. Jordärtskockan. Lätt oformlig men närodlad, tålig och evigt trogen. Här döljer sig en oslipad diamant. Har du turen att fånga upp några riktigt stora rackare är det här min favorit just nu:

Snuskigt gott:
Skölj, men skala inte och lägg knölarna i en form. 225 grader i cirka 15 minuter eller tills de mjuknar. Ut kommer en helt ny variant av bakad potatis. Servera med gräddfil och valfri rom. Barnen nöjde sig med smör. Är skockorna små är de bäst om de skalas först.


Känns ugnen helt fel kan du alltid skala, koka och mixa. Med en skvätt grädde och färsk rosmarin får du en sagolikt god soppa.

2 kommentarer:

  1. Hej unga Begner. Som en frisk vårbrud dyker du upp med härliga mattankar. Tursamt nog dök en granne upp med just dessa av jord kommen smakliga skockor, så du till skillnad från SEB:s värdsfrånvända vd Annika Falkengren kommunicerade helt rätt. Kram från Gotland och mickegothem@hotmail som! Enligt er märkliga bedömning innehåller ogiltiga tecken??? Ge mig gärna en förklaring till detta! Provar nu med att underteckna med anonym.

    SvaraRadera
  2. Sorry men blev lite sur när min webbadress inte funkade, och skicka gärna ett mail varför till: mickegothem@hotmail.com f.ö hade Du o Blossom jättefina recept i senaste matblaskan. Allt gott Micke.

    SvaraRadera