2011-03-07

Det perfekta ägget

För några år sedan upplyste stjärnkocken Mathias Dahlgren hela svenska folket om äggkokningens tricks och hemligheter. Grejen med perfekta ägg är att ångkoka dem i ugnen i 62.5 grader, då blir de perfekt krämiga rakt igenom. Gulan och vitan koagulerar nämligen i olika temperaturer, vitan vid 40 grader och gulan vid 85 grader. Om man tar genomsnittet mellan dessa två temperaturer hamnar det på 62.5 grader. Så enkelt!

Ack den som visste hur vi som inte har en ugn i miljardklassen ska få till drömägget! Jag lägger mitt ägg i kallt vatten och tar tid från att det börjar koka. 5 minuter, varken mer eller mindre. Men det är ju med ägg i den storleken som jag brukar ha som förvaras i min kyl och vattnet (i den mängd som jag tycker är lagom) kokar upp i takt med min spis. Vips är 5 minuter kanske 3 eller 7 hemma i ditt kök. För att inte tala om vad som händer när man kokar 10 ägg samtidigt..

Nåja, vi har alla våra knep och lycklig blir man av det perfekta ägget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar