2009-03-25

Höj pulsen

Tjejerna i Norrköping imponerar. Andra träningsveckan är passerad och nu är det dags att höja pulsen. Klockan från Polarpuls sitter som gjuten på armen. Att få koll på sitt pulsvärde för att se hur effektiv träningen är blir en extra kick för att hålla motivationen uppe. Läs mer om vilo-, max- och träningspuls i träningsprogrammet. 

Veckans att tänk på:
Glöm inte strechen! Vader, baksida och framsida lår, sätesmuskel och höftböjaren. En flexibel muskel är starkare och tåligare. Strech är också ett sätt att få bort slagg.

Ulrika: Här har vi veckans dilemma. Ska man springa före eller efter frukost? Jag provar att springa före. Inte så smart insåg jag snart. Kroppen var matt och skrek att den var hungrig.
Blossom: Som du märkte så är det tuffare att springa på morgonen innan frukost. Det är det för de flesta. När du är mer van att jogga kommer du dock att kunna göra det om du vill. Bra jobbat. Du har fantastisk disciplin!

Annika: Jag måste skamset erkänna att jag inte följt ditt schema punkt efter punkt, men jag går mina promenader och tre gånger den här veckan har jag varit i skogen och småjoggat, vilket känns bra och roligt.
Blossom: Självklart finns det flexibilitet i träningsplanen, men försök dock styra upp dig lite och bli lite mer disciplinerad.

Foffo: Har följt schemat men det gick lite tungt i början, tog i för mycket vilket resulterade i mjölksyra i vaderna.
Blossom: Var noga med att stretcha dina vader. Stoppa ner fötter och underben i kallt bad. Det påskyndar återhämtningen. Ligg gärna med benen högt ibland också när du vilar.

Madde: Börjar bli förtjust i mina små springtillfällen. Fick lite ont i benhinnnorna, så jag cyklade 20 min på spinncykeln istället för att jogga och styrketränade 20 min. Armar, mage, ben.
Blossom: Många hade kanske vilat en extra dag för benhinnorna men du hade fantasin att göra alternativ träning. Mycket klokt beslut.

Camilla: Mår inget vidare, känner mig trött och sliten, bihålorna gör ont och kroppen känns seg är inte i riktig form. Började men att gå och det kändes rätt bra, så var det dags att börja jogga, kroppen tog emot och andningen var tung.
Blossom: Hm, undrar om det inte är så att du ska vila ordentligt åtminstone 3-5 dagar. Sömn är den bästa medicin du kan få. Kolla vilopulsen. Sov, ät och drick ordentligt! Tänk dig att du är en elitidrottare! Hur hade en sån gjort i ditt läge? Definitivt INTE brutit ner sig mer i allafall!

Rozeta:
I tisdags tog jag en lång promenad på 60 minuter, det kändes skönt. Jag går till jobbet varje dag och äter mycket frukt och grönsaker och inga bakelser, chips eller godis. Efter alla träningar har jag märkt att jag mår mycket bättre orkar mer och jag sover gott.
Blossom: Toppen Rozeta! Men går det verkligen så lätt som du säger? Om det är så är det jättebra men du är människa och ingen maskin. Saknar du inte chipsen det minsta???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar