2009-12-08

Nytt julgodis

Snövit marängfudge är gottebordet riktiga bubblare. Även om julen ska vara klassisk så mår den bra av lite nyheter. Knepet för att få rätt seghet på fudgen är temperaturen. Sockerlagen ska koka tills den blir 150 grader. Varken mer eller mindre och det krävs en bra termometer.

Ge den söta fudgen smak av något syrligt som apelsinskal eller tranbär. Snyggast blir det med pistagenötter och godast alla kategorier är det att rulla i mörk choklad.
Lägg bitarna i en ask med fint papper och du har fixat advents bästa gå bort-present.

12 kommentarer:

  1. Den har jag inhandlat ingredienser till. Tänkte rulla fudgen i choklad och tranbär då jag inte tål nötter. Den ser så otroligt god ut.

    /Nina

    SvaraRadera
  2. Har testat - och det blev supergott! Blev lite skakis när jag vispade ned det kokta sockret/sirapen i bunken med vit fluffig äggvita och allt blev bara en brunaktig sörja då trodde3 jag en stund att jag skulle få slänga smeten - men se den ljusnade - inte kritvitt men ljust blev det och gott!
    //Maria

    SvaraRadera
  3. Å nu har jag provat dessa för andra gången och nu gick det bättre! Temperaturen var nog mer exakt nu, för nu blev de sega o goda tillsammans med ett rejält choklad- och rostad mandelhack! :)
    /Malin

    SvaraRadera
  4. Härligt Malin, vad bra att det gick vägen. Tranbär och choklad låter som en måste ha-kombination.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag försökte precis göra detta, låter som en riktig hit! Fast.. Jag fick inte till det alls. Smeten blev tjock och kladdig, men trots väl inoljat papper och mycket nöthack var den dels stört omöjlig att "fördela" över pappren och sen släppte den inte alls när jag skulle försöka mig på att göra en rulle. Den kladdade fast överallt helt enkelt och allt blev bara en enda sörja. Nu måste jag ju prova igen och undrar om du kan ana vad jag gjorde fel? Är inte hundra på att min termometer är tillräckligt bra, kan det vara temperaturen det är fel på? Eller har jag vispat för kort tid? Ska smeten vara lättarbetad (ser ju så ut på inlägget ovan) eller får man räkna med att kämpa lite? :) Snälla - tips!? :) Tack för en kanonblogg och GOD JUL!

    /Lisa

    SvaraRadera
  6. Temperaturen är superviktig. Mitt råd är att du införskaffar eller lånar en hundraprocent pålitlig termometer. vad gäller konsistensen ska den vara mer fast och inte för följsam.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för svar! Måste ju testa en gång till i alla fall! :)

    SvaraRadera
  8. Jag får nog också lov att prova igen... Min sockerlag började bli svart när termometern visade 120 grader, vidbränd! Nu står jag här med hackad choklad och vispade äggvitor :(

    SvaraRadera
  9. Supergoda fast jag måste missat något trots bra pålitlig termometer...

    Smaken är det VERKLIGEN inget fel på men de blev inte sega utan snarare nästan torra.

    Har du någon idé om vad som kan ha gått snett?
    Kritvita, lättarbetade men liksom torra och faller sönder när man skär dem.

    SvaraRadera
  10. Kan möjligen bero på att du vispade aningen för länge. Därav torrheten, smeten ska nog vara lite kladdigare för att rätt seghet ska uppstå.

    SvaraRadera
  11. Ja så kan det nog absolut vara.

    Jag gör ett nytt försök och ser till att sluta i tid :)
    tack för tipset!

    SvaraRadera