2011-02-16

Surdegsbröd i kastrull

Jag gör lite som jag vill med min surdeg. Matar den någon gång i veckan med en ekoaprikos, rågmjöl och vatten.

När jag bakar blandas 1 dl surdeg med ljummet vatten, rågmjöl, gula russin, valnötter och eventuellt maltsirap till en lös gröt och låter den vara kvar i degblandaren 1 dygn. Dag 2 kör jag ner salt och vetemjöl, flyttar degen till en kastrull med bakplåtspapper i och låter den stå över natten. På morgonen sätter jag in kastrullen i ugnen, sticker i en termometer och gräddar till 98 grader i innertemperatur, cirka 1.5 timme. Det tar ju tid men är så enkelt.

6 kommentarer:

  1. Alessandra Hedlund2011-02-16 17:18

    Hej Sara!
    Jag heter Alexandra och bor i Stockholm. Jag upptäckte dig med TV-programmet Saras kök på svt, jag som aldrig gillat TV-kockar...! Och nu har jag hittat denna blogg och är så glad! Jag har lagat flera av dina recept och vill bara tacka dig för all inspiration och din sköna inställning till mat.
    Tack!
    Mvh/A.

    SvaraRadera
  2. Låter härligt! Ser underbart ut! Men receptet?? Mängder Proportioner? Kan man frysa några av dom 10 burkarna med surdeg? Inte en chans i världen att jag kan baka så mycket på 5 dagar Eller kan man slänga i mer av surdegen?

    SvaraRadera
  3. Lena!

    Jag mäter oftast inte när jag bakar hemma men jag här har du de ungefärliga måtten:

    Dag 1:
    1 dl surdeg
    5 dl ljummet vatten
    5 dl råmjöl
    2 dl russin
    2 dl valnötter
    1 dl maltsirap

    Dag 2:
    5 dl vetemjöl
    2 tsk salt

    Gällande surdeg så råkar jag ha tillvägagångssättet färskt i minnet då min gamla dog under semestern i somras.
    Jag startade därför en ny surdeg såhär:
    Blanda 2 dl rådmjöl, 2 dl vatten och en strimlad ekoaprikos. Låt stå på en ljummen plats i 3 dagar, ex på kylskåpet.
    Dag 4 använder jag 1 dl till bakning och spar resten i kylskåpet. Den matar jag en gång i veckan med 2 msk rågmjöl och 2 msk vatten och kanske en vända med ekoaprikosen.

    Har aldrig provat att frysa den, det går fint att förvara den i kylen.

    SvaraRadera
  4. Alessandra!

    Tack för dina positiva ord! Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  5. Mums... ser jättegott ut - och enkelt! Men jag lyckas inte få fart på min surdeg... Funderar på att köpa ett färskt paket ekologiskt rågmjöl och fortsätta försöka :-)

    Halldora.

    SvaraRadera
  6. Visst kan du prova med ekologiskt rågmjöl men en tesked honung kan också göra susen.
    Ett annat tips är att förvara den på ett varmare ställe.

    SvaraRadera