2010-01-17

Måndagsgryta


Hur ska barn egentligen äta? Hur gör man för att stunden runt middagsbordet inte ska fyllas med tjat och hot. Vi stressas allt mer av alla råd och rön runt barnens mat läser jag i morgontidningen.

Mitt bästa råd för mer matglädje är enkel: Låt barnen vara med och laga. Att hacka, provsmaka och röra brukar innebära att det som tidigare ratats kan plötsligt accepteras. Även småttingar kan vara med i köket. Det är kanske just innan middagen som en bit morot smakar som bäst.

Den här chorizogrytan är bra om du vill låta barnen agera minikockar. Allt i ett brukar inte vara en barnfavorit men här går det lätt att lägga upp korv och rotsaker för sig på tallriken. Chorizon kan kompletteras med en mildare korvvariant och kryddning kan anpassas till barnsmak. När barnens portioner är klara är det bara att ösa på för vuxnare smaker.

Mitt näst bästa tips att ta det lugnt. Man behöver inte äta allt, tilllåt att det väljs bort och acceptera att ibland blir barnens middag en macka och mjölk. Men framförallt låt det ta tid. Tio smakportioner brukar det krävas för att barn ska acceptera en ny smak. Så håll ut!

4 kommentarer:

  1. Tack för tipsen. Har en treåring som bestämt sig för att Spaghetti och Köttfärssås är det enda som är gott (fast hon äter allt på dagis).

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!

    Jag är frilansjournalist och jobbar bland annat för Babyvärlden.se. Undrar om vi kan citera din blogg. Maila mig gärna på info@stefanbergmark.se.

    Mvh
    Stefan Bergmark, Malmö

    SvaraRadera
  3. Ge inte upp med treåringen. Prova att ta med henne eller honom i matlagningen! Helt plötsligt släpper det, jag lovar.

    SvaraRadera
  4. Jag har också en treåring som gärna vill ha rena portioner, alltså ris för sig, kyckling för sig. Och jag älskar ju att testa och laga nya maträtter. Vilket blir svårt för honom att testa. Kanske ska testa att få med honom i matlagningen. :)

    SvaraRadera