2009-05-28

Tjuvstart på fredagsmyset

I kväll tjuvstartar jag fredagsmyset med något kallt i kylen. Sval och saftig väntar den på mig när jag kommer hem fredagstrött. Det är få saker som gör mig så nöjd som att ha eget kallskuret i kylen. Jo förresten, bullar i frysen och hemgjord sylt skapar exakt samma känsla av välbehag. 

I cirka 100-125 grader, ordentligt gnuggad och rubbad skickar jag in en väl tilltagen skinkstek i värmen. Inte förrän termometern når 65  får den komma ut och kallna.

Runt sju-tiden i morgon skär jag tunna skivor, extrautrustar kanske med en marinad och serverar med tomat- eller potatissallad. Det borde verkligen finnas fler fredagskvällar.

Helgnjutning:
På lördagen öppnar jag kylskåpsdörren och tar fram steken, skär en tunn skiva som läggs på kvällsmackan. Med lite tur hamnar resten i söndagens lunchsallad.

2 kommentarer:

  1. Verkar ju inte alltför svårt att fixa sitt egna kallskurna kött. Kanske något som en halvstressad 3-barnsmorsa skulle kunna fixa, istället för färdigköpta köttbullar elle köpe-pytt-i-panna...

    Då måste jag få fråga dig, Sara, finns det något DU fuskar med, och köper färdiglagat - som ex köttbullar, pytt-i-panna, wok-grönsaker, potatis-/mimosasallad, fiskpinnar, potatisklyftor etc...?

    Egentligen är det väl bara tid och engagemang som saknas i många (småbarns)hem. Jag kan ju bara se till mig själv...

    //Åsa

    SvaraRadera
  2. Det händer faktiskt att jag också fuskar. Gulaschsoppa på burk älskas av barnen och färdiga fryst köttbullar från Ejmunds smakar gott. Ibland kan vuxenmiddagen bestå av fil och kokt ägg, det är okej att fuska och det finns bra fusk. Men njut desto mer när du gör något hemlagat.

    SvaraRadera