2009-10-01

Kakmonster

Jag har en dold talang som kom fram under jobbet med Vår kokbok. Långt där inne i matsjälen visade det sig att jag är en sjujäklarns sockerbagare. Det är definitvt konditor jag ska bli när jag blir stor.

Mandelkubbar godare än någonsin, hemgjorda wienerbröd, petits-chouxer, kammar med mandelmassa och spröda mandelmusslor. Jag säger bara mums,mums,mums. Och då har vi inte ens kommit in på kapitlet tårtor.

Jag spritsade grädde i konstfulla formationer, rullade marsipanrosor á la minute och glaserade och garnerade så det stod härliga till. Bjud på tårta oftare är mitt recept. Jag tror på tårtans återkomst. Vad är en helgfika med muffins mot tårta med choklad- och maräng?

På söndag är det kanelbullens dag, alltid något. Saftigaste bullarna behöver lång jästid och klibbig deg. Dega länge och bjud på bullyx!

1 kommentar:

  1. Å så fina wienerbröd! Precis som på vårt lilla Ångbageri i stan. Goda till tusen med hallonsylt eller vaniljkräm :)

    SvaraRadera