2009-10-02

Bakom scenen

När de flesta fortfarande sussar gott sitter jag i sminket på TV4. Det är inte bara maten som ska vara snygg.

Tjugo över sex startar direktsändningen. Herregud, jag har knappt sjungit upp mig än. Steffo och Susanne är kolugna och snacket om Vår kokbok flyter på. Det här är supertrevligt.

Bengt Frithiofsson bjöd på djungelfrukost med stekta kackelackor. Trots dippsås med ketchup var alla plötsligt proppmätta.. Två fanns "still alive" i glaset. Undrar var de tog vägen?

I ett kök som i princip bara är utrustat med tre plastburkar lagar jag tre-rätters. "De andra kockarna brukar ha med sig allt färdigt". Inte min stil, här ska det lagas på riktigt och á la minute. Det här är direktsändning och inget fusk.

Elaine Bergkvist har skrivit boken "Du är din generation". Det blir generationsdiskussion med Adde Malmberg och bloggprinsessorna Linda Skugge och Ebba von Sydow. Jag bjuder på klassikern ugnskassler med konserverad ananas och riven ost.

Vilken maträtt vill du helst glömma? Fyran har en rolig tävling om det värsta du ätit? Jag undrar vilket som är din favorit bland klassikern. Vad är det du aldrig tröttnar på och som du lagar om och om igen? Skriv i kommentarerna så lottar jag också ut en Vår Kokbok. Du har helgen på dig, på måndag vet vi.

Plötsligt dök Kajsa Bergkvist upp i studion, bakom kameran. Hon utbildar sig till sommelier och var där för att kolla på Bengan.

Bästa drycken till ugnsstekta äpplen, ett sauternvin som fick fyra solar av vinexperten.

Förhoppningsvis bjuder helgen på sol men håll i hatten för det kommer att blåsa rejält. Det lutar rent av åt storm. Nu sticker jag till Paris. Ajöss och trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Jag tycker det var jättebra program. Speciellt när ni satt och diskuterade mat från uppväxten.

    Själv är jag född i mitten av 80-talet och har en rätt jag aldrig mer vill äta. Det är kokt julkorv och rotmos. Vi fick det alltför många gånger i skolan, i en dålig upplaga så att säga, att min avsmak för rätten nog aldrig kommer växa bort.

    SvaraRadera
  2. Blodpuddíng!!! Det fick vi var fjärde måndag i skolan. Vi stod i led i trapphuset på väg till matsalen och när vi passerade ytterdörren pep jag iväg som en skållad iller. Får fortfarande vomeringsreflex om jag stöter på doften (stanken)! Mina döttrar har samma problem (??). Har med glädje skrivit intyg åt dem att de inte behöver äta detta otyg.
    Bengan

    SvaraRadera
  3. Jag tröttnar aldrig på tacos! Jag och min familj har ätit det varje fredag så länge jag kan minnas(är 16 nu). Enligt mamma och pappa har vi ätit det i minst 10år!

    Man kan säga att vi har är en riktig tacoamilj! Haha! Varje fredag dukar vi upp med våra tacoskålar fyllda med majs, gurka, paprika, svamp, riven ost, guacamole, tacosås, tomat, köttfärs, lök, tortilla och chips. Ibland skivad banan, ananas och saltade nötter. Supergott!

    Nu för tiden är det oftast jag som fixar tacosen, eftersom jag älskar att stå i köket och hålla på! Guacamolen är min favorit!

    /Ida i93@live.se

    SvaraRadera
  4. Oh! Jag tröttnar aldrig på min upphottade soltorkad tomat, spenat och lins-bulgur med stekt sojakorv och så en klick sambal oelek på det! Det var en sån där maträtt jag bara råkade slänga ihop en dag. Nu gör jag den ofta ofta. Just för att den är så enkel, inte bara att laga, men även variationerna kan göras oändliga!

    SvaraRadera
  5. Hemma hos oss gör vi ofta kycklingwok. Nu i skördetider är det extra roligt att göra den för då får jag använda mig av mina egna grönsaker. Har alltid i kokosmjölk och oftast röd currypasta. Se recept här: http://matochodla.blogspot.com/2009/09/kycklingwok.html

    SvaraRadera
  6. Boeuf bourgignon är ju en riktig klassiker som lagas ganska ofta här hemma under höst och vinter. Går fort att slänga ihop och är perfekt att göra stor laddning av för att sen piffa till med champinjoner, bacon och persilja när den ska ätas. Nu i veckan blir det en variant med älgkött tror jag...

    SvaraRadera
  7. Det blev Martina som får Vår kokbok. Kycklingwok har inget slut. Den går att variera i oändlighet.
    Här finns fler möjligheter att få kokböcker och det går alldeles utmärkt att nominera sig själv.
    http://www.vinnkokbok.se/#

    SvaraRadera
  8. Det var en massa tjat om mat. Nu blev jag ju ännu hungrigare... Vem är sminkösen på bilden ovan? :)

    SvaraRadera