2009-06-02

Sara flyttar in

Mitt i knallebygden, långt från stan men med min skarpaste kniv och Microplane-järnet i högsta hugg flyttar jag in hos Tomas Jonson och Eva Lannér-Jonson i Sandared. Här ska det grillas.

Gasolgrillen glassade inte, det gjorde däremot laxens glaze men honung, citron, röksalt och rosépappar

Saknas lock, på med en bit aluminiumfolie. Firren sköter sig själv och du slipper vända.

Eva springer en halvmara utan problem och serverar potatissallad med Tallhöjdens närproducerat sidfläsk.

Ser det ut så här när du skär upp oxfilén finns bara ett recept: Du är för ivrig och köttet vill vila.

Sablar vad gott, trevligt och vilka historier som nådde mina öron. Att sej både är en torsk och en lax!! Att kaffedoften innehåller mer c-vitamin än apelsiner. Vad det något speciellt i maten? Allt stim och stoj gjorde att jag helt glömde bort att trycka på filmknappen.

Jordgubbarna är delade och cointreaun är på plats och här är väl egentligen kvällens enda lilla missöde. Spriten ville inte riktigt brinna och Tomas glömde helt bort att papper nära glöden betyder fara.

Äntligen en liten låga och av detta lär vi oss att försök inte flambera innan grillen är skitvarm och gubbarna tillräckligt heta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar