2009-03-06

Surdegen är den nya latten

Det är hausse på surdegar. Har du inte en surdeg vilande i kylen så är det hög tid att skaffa en. Surdegen är den nya latten.
Gårdagens Studio Ett handlade om surdegens framfart. Priset för årets bästa matblogg gick till surdegsbakande Martin Johansson i Pain de Martin. Ett eldorado för "Allt du vill veta om surdeg men inte vågat fråga om." Vill du veta mer om Martin men inte vågat fråga, ta en titt i Mersmak.

Surdegsbröd smakar bröd som bröd ska smaka, har lång hållbarhet och är nyttigt. Lite krångligare i starten, men när du väl har din surdegsstart är den nästan odödlig. Lite omtanke och regelbunden matning är vad som krävs.

Mitt bästa starttips:
Jag använder ekologiskt rågmjöl till min surdeggrund, det gör det lättare att få igång den.

3 kommentarer:

  1. Surdeg är kärlek - jag kan inte låta bli att fundera över hur den mår och prova nya underbara recept. Ett bra tips om den verkar trött är att tillsätta lite honung.

    SvaraRadera
  2. Ett toppentips! Jag matar också min med honung då och då om den slöar till. Men det ska vara oupphettad honung för bästa resultat.

    SvaraRadera
  3. Surdeg äger

    SvaraRadera