2009-10-13

Hello Africa




Att laga mat ute på den afrikanska landsbygden är något helt annat än att röra i grytorna hemmavid. Stela ben är inte att tänka på, all mat lagas sittande på huk och över öppen eld. Ögon känsliga för rök är inte heller någon tillgång. Men vilken känsla att få vara med i gemenskapen och vilka smaker som med enkla medel trollas fram.

Mitt Kenyabesök har resulterar i en sprillans ny receptbroschyr, fylld med östafrikansk inspiration. Mycket bönor, rotfrukter grönsaker och fisk, sånt ssom vi alla mår bra av att äta mer av.

Måste jag välja en favorit blir det den friterade fisken med ananassalsa. Jisses vad gott. Tveka inte över att fritera, det är enklare än du tror. Jag använder en tjockbottnad kastrull, stänger av spisfläkten och har ett lock tillhands om oljan skulle bli för het.
Det går självklart att steka fisken, men no way att det blir lika gott.

2 kommentarer:

  1. Hej Sara,
    Jag ska kasta mig efter din receptsamling från Afrika, och tack för jättespännande reportage från resan.Det är nästan som om man hade varit där själv. Louise

    SvaraRadera
  2. Var kan man se vem som vinner Vår kokbok.

    SvaraRadera