2009-08-19

Tokshoppa

Tack och lov är det helt okej att förköpa sig på grönsaker. Jag är i mitt esse och tokhandlar på både marknader och i grönsaksdisk. Mangold i alla färger, chilifrukter med extra hetta, rödbetor, gårdsslungad honung, alla kålsorter, (jag har snöat in på kål och återkommer med recept) backtimjan, magnifika morötter och en rackarns god gurka. Nu gäller det bara att se till och äta upp allt det goda och jag behöver hjälp.

Vilket är ditt paradnummer bland grönsakerna? Tveka inte utan skriv in det bums i kommentarsfältet!
Bästa tipset innan fredag (21/8) belönas med Tomas Tengbys kokbok: Välkommen på middag!


Mitt bästa rödbetstips:
Stek, koka eller foliebaka, men de måste toppas med ett pumpasmör. Knaprigt supergott!

6 kommentarer:

  1. edot2010@hotmail.com2009-08-19 21:02

    vad längtar man efterr en snorig eftermiddag när smaklökarna inte är på topp...jo som alltid, ljumma rödbetor med getost o honung på ruccolabädd. Bröd?...kavring
    Lite självömkan på det samt en god natts sömn så funkar livet igen, och så vatten,vatten,vatten förstås
    allt gott
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Något som alltid väcker smaklökarna hos mina gäster är svartrötter, skalade skurna i stavar lagda i en ugnsform sen häller jag grädde över, saltar och pepprar och in i ugnen tills det bubblar och fått lite färg.
    Supergott och enkelt samt passar till det mesta.

    SvaraRadera
  3. Jag kom på ett förslag till och det är kronärtskockornas blad som doppas i en sås av svamp som fått kokat ihop med mycket grädde.
    Jag använder kantareller, trumpetsvamp och champinjoner mfl, vad jag har tillgång till.
    Folk bara suckar av välbehag när det äter och det är så roligt att bjuda på och tid just nu när skockorna är så fina och på Bondens marknad kan man köpa små fina, goda.
    Underbart

    SvaraRadera
  4. När squashen är billig gör jag hur mycket som helst av det här. Spelar ingen roll hur mkt jag gör, det är slut på två sekunder i varje fall: http://www.ragazze.se/2008/09/09/marinerad-zucchini/

    SvaraRadera
  5. Tomater i alla dess sorter, färger och former. Nu på sommaren är de helt ljuvliga. Man kan göra så mycket med dom: Äta dom som dom är, ha dom i en tomatsallad med kanske bara tomat, rödlök, salt, olja, balsamvinäger, ha dom i en blandsallad, ugnsbaka dom, fylla dom med massor av godsaker och sen ugnsbaka... Ja, möjligheterna med något så enkelt som tomat är oändliga!

    SvaraRadera
  6. Tackar för alla smaskiga tips. Svartrötter är också en av mina favoriter men Elins zucchini får "Välkommen på middag-boken".
    Ha en underbart skön helg allihop.
    :) Sara

    SvaraRadera