2009-05-04

Superenkel laxlyx

När det gäller fetaost ser jag verkligen fram emot erbjudanden av typen "Köp tre och betala för två". Jag bunkrar hejdlöst.  Allt i ett-rätter och feta är nämligen vardagens verkliga hjältar. Ugnen sköter tillagningen, osten fixar smaken och jag tänker på något helt annat. I helgen blev jag bjuden på en strålande allt-i ett: Annas laxlyx. I sann Jamie-anda skickar jag den vidare till er. 

Lax- och fetaostlyx:
En hel laxbit eller filéer täcks med en blandning av crème fraiche och mosad fetaost. In i ugnen på 175 grader och det vita täcket kräver en termometer för att lättaste se när firren är klar. Max 55 grader. Pigga upp det vita med basilikablad i valfritt mönster och servera med sockerärter och potatis. 

Laxen på bilden är tyvärr inte Annas utan en variant med fetaosttäcke och gurksallad.


1 kommentar:

  1. måste bara skriva att jag hittade din blogg nyss och jag är helt såld i din blogg, helt klart min nya favvoblogg som jag kommer blogga om och rekommendera till många! härligt!

    SvaraRadera