2009-05-06

Mutmiddag


Jag tror på mutor. Att smaka kan löna sig, åtminstone när det kommer till barnen. Mina ungar är nog  som barn är mest. Det de äter ena dagen ratar de nästa, fel grönsak eller fel servering kan orsaka tvärstopp. Men jag vägrar curla med maten och äter de inte får de i värsta fall nöja sig med en knäckemacka. 
I kväll mutar jag med jordgubbskräm efter att alla smakat på skinkfyllda cannelloni.

Mina bästa mutor:
  • Dataspeltid
  • I morgon bestämmer de middagen och jag lovar äta, även om det blir något med kaviar
  • Film istället för Bolibompa
  • Favoritmusiken får spelas oavbrutet, trots att jag har hört den 200 gånger på raken
  • Jag bygger något enastående av Lego
  • "Stopp det här får ni inte äta, det är bara för vuxna" 
  • Efterrätt som gillas av alla
Bästa sättet mellan mutorna är att ta med barnen in i köket. Gör dem till minikockar och tillåt lite lekfullhet med maten.

2 kommentarer:

  1. En nyfiken fråga, hur gamla är dina barn?

    Våra behöver inte "mutas" ännu men treåringen som äter allt visar mer och mer "ska inte ha"-tendenser vid matbordet, det går i perioder, å andra sidan så är hon alltid "jättehungrig" så det mesta går ner ändå till slut... Det är sällan som vi lagar något barnen något annat till maten och är det så, beror det på att det är alleles för mkt chili i grytan, eller för att middagsmaten inte är klar på långa vägar...

    Vi har en släkting som lagar tre olika middagar till de tre barnen varje dag, och det är dessutom ganska "stora" barn, en är typ i tonåren, jag tror de verkligen har fått oss att inse att familjen i möjligaste mån ska äta samma mat. Herregud, annars får jag ju sluta jobba för att hinna med )

    SvaraRadera
  2. Hej Elin,
    mina barn är tre och fem och just nu är det mest den äldre som behövs mutas. Men det varierar efter dagsformen. Att laga tre olika middagar låter helt galet. Jag mutar hellre då och då och lagar samma middag till alla. Det räcker gott och väl.

    SvaraRadera