2012-04-16

Lycka på plåt!

En plåt nybakade bullar känns ibland som lösningen på världsproblemen, alla älskar dem! Efter en hektisk vecka med festligheter på Arla Guldko och matlagning på trädgårdsmässan var en bulldeg det enda rätta på söndagen!

Klassikern med kanel är på vippen att konkurreras ut av rabarberkompott och smörkräm med mängder av kardemumma. Det är en garanterad hit som du bör prova innan veckan är slut!

När det handlar om vetebröd har jag ett par gyllene ledord: lite jäst, löst deg och lååång jästid!

3 kommentarer:

  1. Åh, gott,gott goooott! :)

    SvaraRadera
  2. Åh,för en rabarberfreak som mig låter det grymt gott med bullar fyllda med rabarberkompott och smörkräm. Var hittar jag receptet?

    SvaraRadera
  3. @Nani: hm, jag har inget recept än men jag lovar att det kommer!

    Koka 200 g rabarber i bitar med 2 dl strösocker och 1 tsk citronsaft till en kompott. Låt svalna.
    Blanda 2 msk vaniljsocker, 1 dl strösocker och 0,5 dl vetemjöl med 100 g rumsvarmt smör.

    Fördela båda rörorna på degen och rulla ihop den som med vanliga kanelbullar!

    SvaraRadera