2011-12-11

Saffransbullar till Lucia

Lussebulle, lussekatt, prästens hår och saffransbulle - kär vän har många namn! Vårt älskade saffransbröd kan bakas i alla former och smaksättas hur som helst, prova mina bullar med mandelmassa och kardemumma! Jag snubblade över en bulle med bitar av vit choklad i häromdagen, löjligt god!

Tricksen för ett lyckat bullbak är många men jag har ett par enkla råd:

Mindre jäst.
50 g jäst till 5 dl degvätska är onödigt mycket. Det är lätt att jästsmaken sitter kvar i bullarna om man fuskar med jäsningen, inte kul. Idag är jästen så pass effektiv så man egentligen klarar sig på en liten nypa men för att inte tappa förtroendet helt och hållet kan jag gå med på ett halvt paket, 25 g, till en vanlig sats.

Lös deg.
Försök att vara snål med mjölet. Man vill gärna ösa på med mjöl tills degen släpper från kanterna men det behövs inte, bullarna blir bara kompakta och torra. Min deg är kletig, nästan som en smet.

Arbeta degen länge.
Knåda degen länge för att frisätta så mycket gluten som möjligt. Förenklat kan man säga att ju längre degens knådas desto mer glutentrådar bildas vilket ger degen möjlighet att hålla kvar alla luftbubblor som jästen skapar.

Lång jästid.
Låt degen mysa länge, jästsvampar och jäsning är en komplicerad process. Det tar tid att få fram dessa tusentals luftbubblor som får bullarna att resa sig.

Ånga och värme.
Ingen av oss har något avancerat jäsningsskåp hemma men man kan fuska. En fuktig handduk över bullarna är smidigt och jag hörde att någon tappade upp varmvatten i diskhon och ställde plåten över, vilken lysande idé! Du behöver heller inte vädra just under jäsningen då kyla inte är populärt, slå hellre på ugnen så att det blir varm och skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar