2011-05-01

Ikea-tricket


Jag åker till Ikea för att byta en kökslucka. Passerar ingången och nyper åt mig en gul kasse, för säkerhets skull. Tre sekunder senare ligger däri ett paket servetter och så är jag fast i varuhusets hjärntvätt. Det är ju precis så det vill att vi ska göra, börja stoppa saker i kassen.

Hemma vid mitt köksbord är det jag som är Kamprad. Precis innan middagen är klar ställer jag fram en skål med frukt och grönsaksbitar. Mycket riktigt börjar barnen nypa i frukterna. När äppelbitarna är slut slinker paprika och fiskbiffar ner!

Alfons är lika förvånad som jag vid kassan, han som inte tycker om fisk..!


Idag bjuder jag på ett recept från min nya kokbok, Laga mat tillsammans!

FISKBIFFAR MED NUDELSALLAD OCH MANGO CHUTNEYYOGHURT
4 portioner
Tid 30 minuter

600 g ben- och skinnfri torskfilé (eller hoki, kolja, sej)
1 msk citrongräs, finstrimlat
1 dl salladslök, finhackad
1 msk färsk ingefära, riven
1 tsk salt
2 äggvitor, uppvispade
3 msk solrosolja eller annan neutral olja till stekning

Nudelsallad:
125 g risnudlar
1 msk solrosolja eller annan neutral olja
0,5 röd chilifrukt (eller efter smak), urkärnad, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
250 g broccolibuketter
100 g vitkål, strimlad
1 röd paprika, skivad
2 msk sweet chilisås
1 lime, pressad saft
1 msk fisksås
0,5 dl färsk koriander, hackad

Yoghurtdressing:
1 dl matyoghurt
1 dl mango chutney
1 lime, finrivet skal och pressad saft
flingsalt

Mixa torsken hastigt i en matberedare, bara så pass så att fisken finfördelas. Strimla citrongräset riktigt fint, annars får det en träig smak. Blanda alla ingredienserna och forma åtta biffar. Hetta upp olja i en stekpanna och stek biffarna på medelstark värme, cirka minuter på varje sida.

Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Hetta upp oljan i en wok och fräs chili och vitlök någon minut. Lägg i broccoli, vitkål och paprika och stek på stark värme några minuter. Vänd ner nudlar, sweet chilisås, limesaft, fisksås och koriander.

Blanda yoghurt, mango chutney och lime. Smaka av med salt.

1 kommentar:

  1. Lax behöver jag aldrig "köra en Kamprad" på för att få barnen att äta, men vit fisk... Den ska helst döljas helt och hållet. Detta recept ska jag prova. Annars är http://ingenrotmos.blogspot.com/2010/10/fiskkakor-med-kokosgradde-och-rakor.html ett säkert kort. Då äter de vit fisk :)

    SvaraRadera