2011-03-24

Greetings from Brooklyn!

Jag har en kompis som är i New York och hon frestar mig till bristningsgränsen! Jag måste dela med mig en smula!

Frukostdags på Five Leaves! Hemgjord müsli med mängder av nötter och frön, naturell yoghurt och färsk frukt! Krämig cappuccino och färskpressad juice i alla dess smaker! För den som är inne på en saltare linje finns naturligtvis allt från bagels, ägg, bacon till olika pajer som påstås vara omåttligt populära.


Växten yerba mate upptäcktes av indianerna och upptogs senare av européerna runtom i sydamerika där den än idag är omåttligt populär. Mate påminner om vanligt te som kan drickas varmt eller kallt och även med is på rekommendation från min väninna med lime, råsocker och sockerrörsromen cachaca på brasilianska baren Beco!


Det sydamerikanska temat verkar vara nåt för det är idel upplevelser av det slaget. Vid middagsdags bör man infinna sig på exepelvis El Almacen! Det ska inte hymlas om att det är kött som är grejen på denna argentinska trivselkrog även om det bjuds på såväl ceviche som tacos.


En blodig köttbit serveras med salsa, potatispuré med grön ramiro och chimichurri. Det sistnämnda är som en slags stark sås på finhackad persilja, vitlök, olja, vinäger och chiliflingor. Smakämnen som paprikapulver, kummin, timjan, koriander och citron är inte ovanligt att man tillsätter. Personligen brukar jag marinera handskalade räkor i chimichurri med mycket chili som en räkcocktail, try it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar