2010-10-11

Skaldjursfrossa

Måndag morgon och jag har ont i händerna, inte i huvudet. För att öppna 48 ostron, jag fick lite hjälp på slutet, krävs rejält med handkraft. Knepet är att ha något som skyddar handen och sedan sticka in ostronkniven, en morakniv går också bra, ganska hårdhänt för därefter börjar själva finliret.

Min favoritmamma nummer två, nej inte hon med söndagsmiddagen utan min bästa kompis mamma fyllde 60 i helgen och då bjöds det på skaldjur och jag ryckte in som ostronöppnare.

Visst är skaldjur helt magiskt goda naturella men en Moules Normandie är inte heller så dumt.
Passa på och gör den nu när våra svenska skaldjur smakar som bäst. Med samma nyttiga ämnen och omega-3 fetter som i fisk är de dessutom en utmärkt och billig råvara. Var lite fransk, gör en moules och vardagslyxa!

Här hittar du en mer detaljerad vägledning i ostronöppning.

1 kommentar:

  1. Ojj vad gott! Vi äter musslor alltid då och då, senast åt jag det faktiskt på fredag på SiljaLine :) Men det här låter ju mycket godare än dem som jag åt!
    Kolla gärna in min mat- och träningsblogg :)

    Ha en bra dag :D

    SvaraRadera