2011-02-21

Wow-frukost i ny förpackning

Jag vill ha frukost med mer wow-känsla, det är för mycket mackor som går på tomgång. Det är konstigt hur lätt det är att frukostvanorna blir exakt de samma dag efter dag, när vi är så otåliga på att det alltid ska serveras helt nya middagssmaker.

Varför är det bara juice som serveras i glas? Och varför köpa sockerstinn fruktyoghurt när det är så mycket godare med egen som dessutom bjuder på tuggmotstånd.
Jag paketerar om och skär fruktskålens innehåll i snygga bitar, ringlar på OBS! naturell yoghurt för den populära vaniljversionen är väl dold sockerfälla (vitt är inte lika med sockerfritt) och som grädde på moset strör jag hemgjord müsli. Mums, jag längtar redan till morgondagen.

Jag vill ha fler bra frukosttips. HUR GÖR DU FÖR ATT VARIERA FRUKOSTEN?

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag försöker just nu äta mestadels kolhydratsfri mat, för viktens skull :) Jobbigt ibland när man är mattokig, men gud vad mycket kul man kan hitta på, och måste hitta på för att det alltid ska vara gott :)

    Ibland när jag vill ha något varmt till frukost så blandar jag ett ägg med ca en dl keso, ibland med lite krossad mandel i eller kokosflingor. Slänger in i ugnen i kanske 15 min, tills ägget blivit fast. Ostigt och omelettigt! Hittade på receptet på www.matdagboken.se

    /Emilia

    SvaraRadera
  2. jag gillar att duka med olika glas och tallrikar, och speciellt att duka lite extra fint när det är helg!

    när vi ska lyxa till det äter vi ofta amerikanska pannkakor eller omelett, annars tycker jag om att äta a-fil med linfrö i. goda pålägg är ett måste, och någon god juice (tomat är godast!)

    SvaraRadera
  3. Tips i DN för några veckor sedan, funkar för mig:
    1 dl naturell kesella 1% + något mer naturell mild lätt youhurt(tar en onödig men god matsked vaniljkesella också) vispas ihop. Toppa med skuren frukt/bär, minst 2 sorter. Ett par matskedar granola och 12-15 rostade hasselnötter överst. Tanken på detta goda kan få mig att stiga upp ur den varma sängen en iskall vintermorgon... Brukar ha svårt att hålla mig mätt till lunch, men dettta varar längre än det mesta jag prövat.
    Lite pyssligt om man är morgontrött, kan fixas på kvällen.

    SvaraRadera